Cresterea in greutate in timpul sarcinii

Cresterea in greutate in timpul sarcinii este un fenomen absolut normal, care variaza in functie de greutatea anterioara a femeii, a metabolismului ei si a regimului alimentar tinut. Exista insa multe femei care gestioneaza cu greu acest fenomen natural, imaginea lor de sine fiind afectata considerabil de kilogramele in plus.

In timpul oricarei sarcini se observa o retentie de cantitate mare de lichid in tesuturi, retentie care poate fi favorizata si de consumul de sare – care retine apa. Aceasta retentie – pe langa faptul ca poate ingreuna respiratia si circulatia sangvina – are rolul sau in cresterea in greutate in timpul sarcinii si mai ales in aparitia inesteticei celulite. De aceea este atat de important ca femeia insarcinata sa isi formeze un regim alimentar rational si sanatos, care sa evite cat mai mult sarea, zaharul si grasimile rele.

Pe tot parcursul sarcinii, in special dupa luna a treia, cresterea in greutate in timpul sarcinii este un fenomen universal. Greutatea femeii poate ajunge sa depaseasca greutatea sa normala cu 10-12 kilograme spre sfarsitul sarcinii. Daca femeia nu se lasa deprimata de aceste schimbari normale ale trupului sau si respecta indicatiile medicului si un regim alimentar sanatos, revenirea la greutatea normala se face destul de usor, dar in timp. O slabire spectaculoasa imediat dupa nastere nu poate fi realizata decat prin metode nesanatoase si care pot afecta grav atat sanatatea fizica a femeii, cat si cea psihica – dieta severa, regim de sport prea obositor. Nu trebuie sa se uite ca starea psihica a femeii este extrem de fragila atat in timpul in care este insarcinata, cat si o buna perioada dupa aceea. Depresiile postnatale au o frecventa ingrijoratoare in ziua de astazi.

Cresterea in greutate in timpul sarcinii este relativ usor de observat in ceea ce priveste grasimea acumulata pe membre sau posterior, insa in mod natural, burta ajunge la o marime si greutate mare, ceea ce poate cauza probleme ale membrelor inferioare. De asemenea, sanii trec printr-o dezvoltare treptata, pregatindu-se pentru alaptare, ceea ce poate provoca jena acelor femei care aveau anterior sanii mari.

Unele femei sunt extrem de deranjate de cresterea in greutate in timpul sarcinii, fapt determinat si de instabilitatea psihica prin care trec pe parcursul acestei perioade. Reactiile psihice ale femeii insarcinate pot fi contradictorii si greu de prevazut. De multe ori, apare repulsia fata de propriul trup si de aici se dezvolta si repulsia fata de intimitatea sexuala. Aceste repulsii se combina cateodata si cu frica de nastere in general, de durerea nasterii si de schimbarile care vor urma. Depresiile in timpul sarcinii, dar si dupa nastere sunt, dupa cum s-a spus, extrem de frecvente.

Starea psihica a femeii poate fi mai mult sau mai putin inrautatita de cresterea in greutate in timpul sarcinii, de aceea modul in care evolueaza relatia dintre sot si ea este extrem de importanta. Sotul trebuie sa nu uite ca viitoarea mamica este totusi o femeie care are nevoie sa se simta frumoasa si sa fie privita cu admiratie. Daca sotul nu o ajuta sa se priveasca cu mandrie, femeia poate sa isi priveasca noul trup cu ura si repulsie. De aceea, daca ea nu manifesta repulsie fata de actul sexual in timpul sarcinii, acesta poate fi extrem de sanatos pentru ea, reamintindu-i ca este femeie si asigurand-o ca inca este atractiva. Multe femei exacerbeaza in mod negativ schimbarile prin care a trecut trupul lor: se privesc in oglinda si vad ceva diform, in loc sa fie mandre de implinirea lor.

Cresterea in greutate in timpul sarcinii poate avea efecte negative asupra femeii impresionabile: mass-media continua – in pofida protestelor multiple – sa prezinte cu admiratie si laude diferite vedete care nu s-au ingrasat in timpul sarcinii si care imediat dupa nastere aveau din nou silueta perfecta! Cum este posibil asa ceva nu ni se explica, insa continua sa apara imagini cu actrite precum Halle Berry, Angelina Jolie sau Katie Holmes, care par ca nu au pus nici macar un gram pe ele!

A existat cu cativa ani in urma chiar un scandal ciudat: o anumita actrita a fost acuzata ca a purtat o burta falsa in timpul presupusei sarcini, in timp ce o alta femeie ii purta de fapt copilul! Aceasta inscenare doar pentru a arata intregii lumi cat de perfecta ii este silueta! Adevarat sau nu, multe femei normale nu se gandesc si la sacrificiile facute de aceste femei pentru a arata in timpul sarcinii atat de slabe: diete severe, sport excesiv, masaje brutale, pastile care nu numai ca afecteaza trupul femeii, dar pot avea efecte negative greu de preconizat asupra bebelusului nevinovat de narcisismul mamei sale!

Iar faptul ca multi barbati spun: „ce bine arata X, desi este insarcinata” nu o ajuta cu nimic pe femeia normala insarcinata! Astfel, ea poate renunta de tot la regimul alimentar propus si poate spune ca silueta ei este „o cauza pierduta”, lucru departe de adevar. Poate ajunge sa se imbrace cu un sac de cartofi, presupunand ca oricum lumea o gaseste respingatoare! Asadar, sustinerea sotului – care sa ii reaminteasca cat de frumoasa este ea cu adevarat si a prietenelor sau rudelor – care sa o duca la cumparaturi – exista multe rochii si bluzite frumoase speciale pentru femei insarcinate – este esentiala!

Ce mai poate face femeia insarcinata pentru a evita depresia cauzata de cresterea in greutate in timpul sarcinii? In primul rand, sa mentina permanent colaborarea cu medicul sau – care o poate asigura ca schimbarile trupului ei sunt normale si care ii poate oferi un regim alimentar potrivit si un program de exercitii sportive usoare si sanatoase (mers pe jos, inot, yoga, dans lent – acestea contribuie pozitiv atat la starea fizica, cat si la starea de spirit a femeii).

Trebuie sa isi mentina o stare de spirit pozitiva si constructiva si sa nu cada in capcana comparatiei cu vedetele bulimice. Trebuie sa refuze vorba din batrani: „de acum mananci pentru doi” si sa manance cat si cand simte nevoia, urmand instructiunile medicului si ferindu-se de alimente periculoase. Aici se potriveste perfect principiul universal al unei alimentatii rationale si sanatoase: in loc de doua mese imbelsugate pe zi care sa te faca sa pocnesti, mai bine mai multe mese – intre patru si cinci – mai modeste.

Trebuie sa aiba grija cu poftele din timpul sarcinii si sa nu si le satisfaca chiar pe toate: nu este adevarat ca daca iti refuzi, de exemplu, o ciocolata si mananci in loc un mar, copilul se va naste cu o pata de piele in forma de ciocolata!!

Si nu trebuie sa uite vreodata ca cresterea in greutate in timpul sarcinii este naturala si sanatoasa, daca se mentine in parametrii stabiliti de catre medic si ca nu are de ce sa se rusineze de trupul ei! Nu trebuie sa uite ca ceea ce face este implinirea ei ca femeie si ca perioada prin care trece nu trebuie sa fie una plina de tristete, ci de bucuria implinirii! Dar acestea nu se pot realiza decat cu sprijinul celor apropiati si iubiti!