Care sunt 11 cauze surprinzatoare si inexplicabile ale cresterii in greutate?

Excesul de greutate si obezitatea se dezvolta daca nu esti atent la controlul greutatii. Cauzele surprinzatoare si inexplicabile ale cresterii in greutate includ genetica, stresul, depresia si alte cauze.

Cresterea in greutate este o problema pentru multi oameni. Excesul de greutate si obezitatea se dezvolta daca nu esti atent la controlul greutatii. Obezitatea creste riscul de boli de inima, diabet, hipertensiune arteriala (hipertensiune arteriala), cancer si alte afectiuni. Mancarea excesiva si lipsa exercitiilor fizice sunt cauze binecunoscute ale cresterii in greutate, dar alte cateva cauze pot sta la baza cresterii in greutate. Aceste motive nebanuite pot duce la esecul planurilor dumneavoastra de alimentatie sanatoasa si de control al greutatii.

Te vei ingrasa daca aportul de calorii este mai mare decat arzi prin activitate. Acest dezechilibru al caloriilor consumate si cheltuite este o parte de baza a cresterii in greutate. 

Corpul tau digera alimentele pe care le consumi si le transforma in energie pentru activitatile si functiile tale corporale. Surplusul de hrana este transformat in energie stocata. Zaharurile sunt stocate sub forma de glicogen, mai ales in muschi si ficat. Grasimea este stocata in tesutul adipos sub forma de trigliceride. Daca consumati in mod regulat mai mult decat are nevoie corpul dumneavoastra, acest depozit se va acumula, provocand cresterea in greutate.

Orice circumstanta sau tulburare care va reduce activitatea sau va face sa consumati mai multe alimente (si calorii) va va creste greutatea. Dincolo de acest simplu fapt matematic, multi factori pot contribui la cresterea in greutate. 

1. Genetica

Genele va controleaza metabolismul, digestia, productia de energie si stocarea grasimilor. Unele boli genetice, cum ar fi sindromul Prader-Willi, provoaca obezitate inca din copilarie, impreuna cu alte probleme. Genele tale te pot predispune sa depozitezi grasime sau sa te ingreuneze sa fii activ. Factori genetici nebanuiti pot sta la baza cresterii in greutate. 

2. Stresul

Corpul tau produce cortizol, un hormon suprarenal, atunci cand esti stresat. Acest hormon are mai multe efecte asupra organismului, inclusiv depunerea de grasime in jurul taliei. Aceasta se numeste obezitate abdominala sau viscerala. 

Cortizolul creste, de asemenea, foamea. Este mai probabil sa mananci neintelept atunci cand esti stresat – alimente bogate in calorii pline cu alimente saturate care adauga kilograme rapid. 

Stresul poate avea multe motive, atat acasa, cat si la locul de munca. Relaxarea musculara progresiva, tehnicile de relaxare, meditatia, respiratia diafragmatica, yoga si alte metode va pot ajuta sa reduceti stresul. Metodele de gestionare a stresului pot ajuta la reducerea greutatii, precum si a stresului.

3. Depresie

Emotiile si starea mentala va afecteaza sanatatea fizica in multe feluri. Daca sunteti deprimat, aveti un risc ridicat de crestere neintentionata in greutate. Depresia cauzeaza adesea cresterea apetitului, somnolenta crescuta (hipersomnie) si un profil metabolic slab. Toate aceste lucruri va pot face sa va ingrasati.

Relatia dintre obezitate si depresie este bidirectionala – functioneaza in ambele sensuri. Persoanele cu depresie sunt mai predispuse sa fie sedentari si sa manance in exces, ceea ce duce la cresterea in greutate. Persoanele care devin obezi au, de asemenea, mai multe sanse de a fi depresive.

4. Somn slab

Somnul este o componenta esentiala a sanatatii, fizice si psihice. Nu dormi bine determina corpul tau sa acumuleze grasimi. De asemenea, iti este mai foame cand nu dormi bine.

Hormonii eliberati in timpul somnului controleaza utilizarea energiei de catre organism si regleaza apetitul. Daca nu dormi bine, acesti hormoni sunt perturbati, ceea ce poate duce la cresterea in greutate. De asemenea, este mai probabil sa mancati in exces daca nu dormiti bine. Persoanele care nu dorm suficient au mai multe sanse sa aiba un indice de masa corporala (IMC) ridicat. 

5. Medicamente

Medicamentele pe care le puteti lua pentru anumite afectiuni pot intrerupe semnalele chimice care controleaza foamea si satietatea. Astfel de medicamente va pot face sa va ingrasati. Printre acestea se numara:

  • Corticosteroizi
  • Beta-blocante
  • Insulina
  • Alte medicamente: antidepresive, medicamente antiepileptice si medicamente antipsihotice

Daca observati ca greutatea dvs. creste in timpul tratamentului pe termen lung, discutati cu medicul dumneavoastra despre asta. S-ar putea sa va schimbe la un medicament care este, de asemenea, eficient, dar care nu va face sa cresteti in greutate.

6. Zahar

Zaharul se furiseaza pe tine in diferite moduri. Fiecare gram de zahar este metabolizat pentru a da 4 calorii organismului. Ar trebui sa consumati 10% sau mai putin din caloriile totale sub forma de zahar. Pentru un adult mediu, limita recomandata este de 12 lingurite (200 de calorii).

Zaharurile care va cresc greutatea includ zaharoza (zaharul de masa), dextroza (glucoza), mierea, siropurile si zaharurile din sucurile concentrate de fructe sau legume. Este posibil sa nu adaugati zahar in cafea, dar este posibil sa consumati in continuare zaharuri pre-adaugate la diferite alimente si bauturi. Daca sunteti ingrijorat de cresterea in greutate, uitati-va la consumul de bauturi indulcite cu zahar (sucuri, bauturi cu fructe, frappes etc.) si gustari dulci precum brownies, fursecuri, inghetata, deserturi congelate, prajituri, produse de patiserie si chifle dulci . 

Bauturile indulcite cu zahar sunt o cauza majora a cresterii in greutate atat la copii, cat si la adulti. Consumul regulat de astfel de bauturi este asociat cu o crestere semnificativa in greutate. S-ar putea sa fii surprins de cantitatea de zahar pe care o consumi fara sa stii.

s1.jpg

7. Grasimi saturate

Nu ar trebui sa consumati mai mult de 10% din caloriile zilnice sub forma de grasimi saturate. O dieta cu 2.000 de calorii pe zi nu ar trebui sa contina mai mult de 22 de grame de grasimi, deoarece fiecare gram de grasime furnizeaza 9 calorii. 

Alimentele procesate contin o multime de grasimi. Cititi cu atentie etichetele pentru a afla ce alimente vor adauga greutate corpului dumneavoastra. Nu ar trebui sa urmariti sa eliminati complet grasimile din dieta pentru ca ar fi nesanatos. In afara de cantitate, tipul de grasime este, de asemenea, important pentru o sanatate buna. Planificati sa consumati mai multe grasimi sanatoase (grasimi mononesaturate si polinesaturate) si sa evitati grasimile nesanatoase (grasimi saturate si trans). Grasimile saturate se gasesc in principal in carne si lactate.

8. Hipotiroidism

Aceasta tulburare hormonala ramane adesea nerecunoscuta pentru o lunga perioada de timp. Glanda tiroida produce hormoni tiroidieni necesari pentru metabolismul corpului dumneavoastra. Daca tiroida nu produce suficienti hormoni, ati putea sa va ingrasati chiar daca inca tineti aceeasi dieta ca inainte. Alte simptome ale hipotiroidismului includ:

  • Oboseala
  • Incapacitatea de a tolera frigul
  • Pielea si parul uscat
  • Constipatie
  • Pierderea libidoului
  • Crampe musculare
  • Par si unghii fragile

Medicul dumneavoastra va va cere analize de sange pentru a diagnostica aceasta afectiune. Tratamentul este simplu, dar de obicei pe viata.

9. Sindromul ovarului polichistic (PCOS)

Ovarele tale produc nu numai oua (ovule), ci si hormoni care regleaza ciclul menstrual si fertilitatea. PCOS este o tulburare care afecteaza ovarele si perturba echilibrul hormonal al corpului si functia reproductiva. Aceasta afectiune nu este bine cunoscuta, dar afecteaza 1 din 10 femei. Simptomele acestei tulburari sunt:

  • Perioade neregulate sau fara perioade
  • Cresterea excesiva a parului pe corp (hirsutism)
  • Crestere in greutate
  • Acnee si piele grasa
  • Infertilitate

10. Unde locuiesti

Locul in care locuiesti poate avea un efect surprinzator asupra sanatatii si greutatii tale. Daca zona dvs. rezidentiala nu are sali de sport, parcuri si trotuare la preturi accesibile, este dificil sa ramaneti activ fizic. Desi s-ar putea sa mananci doar numarul recomandat de calorii, lipsa ta de activitate te-ar putea face sa castigi in greutate.

Un alt factor este distanta fata de supermarketurile care vand alimente sanatoase precum legume si fructe. Este mai probabil sa consumati alimente bogate in calorii si care ingrasa daca mancarea sanatoasa este greu de obtinut.

11. Un stil de viata sedentar

Este posibil ca stilul tau de viata sa nu aiba suficienta activitate, desi s-ar putea sa simti ca esti ocupat toata ziua. Adultii ar trebui sa faca 150 de minute de activitate fizica pe saptamana si sa faca activitati de intarire musculara de cel putin doua ori pe saptamana. Activitatile de rutina la serviciu sau acasa care nu va cresc ritmul cardiac nu sunt luate in considerare pentru aceasta recomandare de activitate. Petrecerea mult timp asezat la serviciu, uitandu-se la televizor sau jucand jocuri video contribuie la cresterea in greutate si la cresterea indicelui de masa corporala (IMC).

12. Prea multe calorii

Aceasta este o cauza principala a cresterii in greutate, desigur. Stii, dar tot te poate lua prin surprindere. Crezi ca ai un plan de dieta sanatos si te tii de el. Dar gustarile, zilele de inselaciune si bunatatile ocazionale se aduna toate. Cele mai multe astfel de dulciuri sunt bogate in calorii si va pot creste aportul fara sa va dati seama. 

Unele etichete de alimente te pot insela si pe tine. S-ar putea sa aveti grija sa cumparati biscuiti cu continut scazut de grasimi si deserturi fara grasimi, dar este posibil sa nu observati ca acestea sunt pline de zaharuri. O briosa cu continut scazut de grasimi si mult zahar va poate oferi mai multe calorii decat chifla cu coacaze pe care o evitati cu atata grija. Cititi intotdeauna cu atentie eticheta, cu o atentie deosebita la caloriile din fiecare portie. 

Dimensiunile portiilor sunt, de asemenea, importante. Desi alegeti alimente sanatoase pentru dieta dvs., marimea portiilor din ce in ce mai mare din restaurante si supermarketuri va poate anula intentiile bune. Portiile mai mari si dimensiunile portiilor te incurajeaza sa mananci mai mult. La restaurante, cere dimensiuni mici, alegand dintr-un meniu junior daca este cazul. Acasa, serviti-va portii mai mici si ganditi-va bine inainte de a ajunge la o a doua portie. 

DISTRIBUIE

RECENTE